Hem > Okategoriserade > En för alla, alla för en.. kollapsar domino brickorna en efter en………

En för alla, alla för en.. kollapsar domino brickorna en efter en………

Hur kan en högstadieskola byta en lärare 50 gånger under perioden av 2,5 år? Är det inte fel på organisationen som spelat en faktor här kanske? Att denna skola i väst Skåne kollapsat i sitt ledarskap och i organisation. Inte så konstig att att dessa elver få lida pin för att ledningen inte fungerar pga att inkompetenta rektorer och chefer som har noll koll på läget och ingen blekaste aning om vad ledarskap har för betydelse för en organisation ska fungera. Så fungerar den schizofrena skolan i Sverige i dag 2011.Att man slipper ha några som helst ledarskap erfarenheter, jag undrar vilka kriterier man tittar på när man anställer en rektor idag, och hur mycket kommer inte detta att kosta om staten måste träda in som en garant för att skolan kommer få lösa upp i de kaos som den befinner sig i? Jag undrar om det har med övertalningsförmåga och manipulering som den nya blivande blivande rektorn fick som sin tjänst men inte på hur bra denne är på ledarskap, organisera, planera och gruppsamverkan. inte hur men andra meriter som kanske inte är lika lämpade som har i hu. Man tror att att ju mer merit en blivande rektor har så anställs denne. Men om det går åt faders för att själva systemet inte kommer att fungera. Tänk er om Julius Caesar inte var en bra strateg och taktiker så skulle han inte ha med sig sin här, men det hade han om fick med sig sina legionärerna att fortsätta strida för att upprättade en hög strids moral bland mannanarna . Bränn era skepp så ska ni vinna striden gick annan befälhavare ut till sina mannar i forna Grekland, krigarna brände sina skepp för att gå i strid , var en annan taktik , vinna eller gå under.Detta gjorde att soldaterna bara skulle tänka på seger i just i detta ända ögonblick.Att de inte skulle återkomma levande eller segrande ur striden .  I en av mina tidigare inlägg skrev jag om eleverna som inte lär sig nått, antydde just på att den onda cirkeln med dålig ledarskap som smittar av sig på personal och drabbar eleverna i slut ändan. Man borde gå till botten med detta och anställa riktig kompetenta chefer / rekorer som kan pedagogik och då syftar jag på synergi i skolans värld. En som har tillräckligt akademisk men ser holistiskt på filosofi, vetenskap , socialpsykologi och kunskap , vetenskap som en helthet. Inte som idag att att alla måste vara västernhjärna men saknar den högra hjärnans kreativa förmåga att lösa problem på kan vara med mindmap.

Categories: Okategoriserade Taggar:
  1. Inga kommentarer än.
  1. juni 28th, 2012 i 22:48 | #1
« Tillbaka till textkommentarer